Skip to main content
Zelfhulp

Positieve affirmaties voor elke dag

By maart 14, 2022No Comments4 min read

Met negatieve gedachten kunnen we onszelf wijsmaken dat we niet goed genoeg zijn. Maar met een bewuste inspanning kunnen we het tegenovergestelde doen met positieve gedachten over onszelf en dat kan heel krachtig zijn.

Affirmaties zijn positieve uitspraken die meestal gericht zijn op een specifiek gebied, gedrag of overtuiging. Ze kunnen je helpen om zelfsaboterende en negatieve gedachten uit te dagen en te overwinnen. Als je ze vaak herhaalt en erin gelooft, kun je positieve veranderingen beginnen aan te brengen.

Je bent misschien sceptisch over de kracht van het gebruik van positieve affirmaties om succes en positieve verandering in je leven te creëren. Positieve affirmaties zijn als oefening. Velen van ons doen repetitieve fysieke oefeningen om onze fysieke gezondheid te verbeteren.

 Affirmaties zijn als oefeningen voor onze geest en onze blik op onszelf en wereld om ons heen. Deze positieve mentale herhalingen kunnen onze denkpatronen herprogrammeren, zodat we na verloop van tijd anders gaan denken en handelen.Nog een beetje sceptisch? 

Dr. Christian Jarrett, auteur van Great Myths of the Brain en The Rough Guide To Psychology: An Introduction to Human Behaviour and the Mind, meldt dat er drie belangrijke psychologische verklaringen zijn waarom zelfbevestiging heilzaam is: 

  • ten eerste is het gewoon plezierig om stil te staan op wat we waarderen;
  • ten tweede, wanneer we ons bedreigd voelen door een bepaalde kritiek of mislukking, herinnert de techniek ons ​​aan die dingen die we meer in het algemeen waarderen over onszelf, die los staan ​​van het bedreigde aspect; 
  • ten derde, door de basis van onze eigenwaarde te verbreden, kan het ons helpen onze emoties te reguleren.

Evidence-based onderzoek toont aan dat affirmaties de hersenen daadwerkelijk op cellulair niveau veranderen. 

Je gedachten zijn belangrijk – heel belangrijk!.

“Gedachten hebben een direct verband met uw gezondheid”, zegt dr. Joseph Dispenza, neurowetenschapper en auteur van Breaking the Habit of Being Yourself. Dispenza legt uit dat je gedachten een chemische stof maken. Als je gelukkige gedachten hebt, maak je chemicaliën aan die je een gelukkig gevoel geven. Negatieve, boze gedachten en angstige gedachten produceren ook chemicaliën om je te laten voelen hoe je denkt.

Affirmaties kunnen je helpen om je beperkende overtuigingen, emoties en houdingen te hervormen die je ervan kunnen weerhouden om succesvol te zijn en je beste leven te leiden.

Je kunt affirmaties gebruiken in elk aspect van je leven dat je een positieve verandering zou willen maken.

Je wilt misschien:

  • Verhogen van zelfvertrouwen
  • Beheersen van  negatieve gevoelens zoals frustratie, woede of ongeduld
  • Verbeteren van je zelfrespect
  • Voltooien van projecten die je bent gestart
  • Verbeteren van  productiviteit
  • Een slechte gewoonte overwinnen
  • Een relatie verbeteren

Affirmaties zijn het meest effectief wanneer je ze gebruikt met andere strategieën, zoals het stellen van doelen en visualisatie.

Affirmaties voor een goede start van de dag!

  • Ik ben de baas over mijn geest.
  • Ik ben sterk van geest, lichaam en geest.
  • Ik voel me goed om mezelf te zijn.
  • Er zijn geweldige kansen voor mij in elk aspect van mijn leven.
  • Ik kies ervoor om nu gelukkig te zijn.
  • Ik ben dankbaar voor alles wat ik heb.
  • Ik leef in vreugde.
  • Ik ben positief en optimistisch.
  • Ik geloof dat alles altijd goed zal komen.
  • Ik kan het leven creëren dat ik wil.
  • Ik heb zin in deze dag.
  • Ik kies ervoor om lief te hebben met een open hart.
  • Ik heb onbeperkte mogelijkheden.
  • Ik zal bewust mijn toekomst creëren.
  • Ik omarm geluk als mijn natuurlijke staat van zijn.
  • Ik voel vreugde en tevredenheid op dit moment.
  • Ik word ’s ochtends wakker en voel me gelukkig en enthousiast over het leven.
  • Ik kan op elk gewenst moment een bron van innerlijk geluk aanboren.
  • Ik vind vreugde en plezier in de meest eenvoudige dingen in het leven.
  • Ik rust in geluk als ik ga slapen, wetende dat alles goed is in mijn wereld.
  • Ik weet precies wat ik moet doen om succes te behalen en zet me ervoor in om het te doen.
  • Ik vertrouw mezelf en weet dat mijn innerlijke wijsheid mijn beste gids is.
  • Ik ben gegrondvest in de ervaring van het huidige moment.

Tips voor het maken van affirmaties

Kies een negatieve gedachte.

Het externaliseren van die negatieve gedachten. Haal de negatieve gedachte uit je hoofd en de wereld in door hem op te schrijven. Deze stap is symbolisch van aard en helpt je los te komen van de beperkende gedachten door ze te vervangen door ondersteunende en bemoedigende overtuigingen.

Bepaal wat je echt wilt en waarom je het wilt.

Bevestig in het heden. Schrijf en spreek tegen je bevestiging alsof het al gebeurt – ik ben ______.

Houd ze positief. 

Vermijd woorden die het negatieve impliceren (nee, niet, nooit, niet) en/of zonder zijn (ik wil, ik wens, ik zou willen).

Maak ze mentaal en emotioneel krachtig. Gebruik woorden die positieve emoties oproepen.

Hou je uitspraken binnen de mogelijkheden. Als je ze niet kunt geloven, is het onwaarschijnlijk dat de affirmaties je leven zullen beïnvloeden.

Zet in op herhaling. Het doel is om de positieve affirmaties in je geest te verankeren om de negatieve en zelfbeperkende overtuigingen te vervangen. 

Je moet je verlangens zo vaak mogelijk bevestigen om nieuwe denkpatronen, nieuwe herinneringen, nieuwe houdingen en nieuwe verwachtingen te creëren.

Dus..elke morgen, naast een fijne mindfull meditatie kijk je in de spiegel en herhaal jouw affirmatie die voor jou werkt!

Leave a Reply